گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارشی از نشست خبری دومین دوره جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی

نشست خبری دومین دوره جایزه آهنگسازی روح‌الله خالقی، امروز یکشنبه ۲۱ مردادماه با حضور آروین صداقت‌کیش (نماینده هیئت داوران)، بهنام ترابی (دبیر علمی) و محمدرضا عزیزی (دبیر اجرایی) در دانشگاه مهر البرز برگزار شد.

محمدرضا عزیزی در آغاز نشست گفت: سال گذشته اولین دوره این جایزه در بخش جنبی کنفرانس ملی مطالعات میان‌رشته‌ای برگزار شد. امسال این جایزه به صورت مستقل و با تمرکز بر شخصیت استاد خالقی، آهنگساز برجسته معاصر، برگزار می‌شود. او افزود که این جایزه به صورت مستقل و با رویکرد آهنگسازی در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار می‌شود و به استقلال هنرمندان و دانشجویان آهنگسازی توجه دارد.

عزیزی همچنین بیان کرد که این جایزه در مقایسه با سال گذشته گسترده‌تر و در سطح ملی برگزار می‌شود و نهادهایی همچون انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و انجمن موسیقی ایران از آن حمایت می‌کنند. امسال بخش پژوهشی نیز به این جایزه اضافه شده و آثار برگزیده در این بخش منتشر خواهند شد. همچنین، آثار برگزیده توسط ارکستر جوانان و نوجوانان اجرا خواهند شد.

آروین صداقت‌کیش، نماینده هیات داوران، توضیحاتی درباره بخش پژوهشی این جایزه ارائه داد و گفت روح‌الله خالقی به عنوان یک شخصیت تاریخی مورد توجه قرار می‌گیرد و آثار برگزیده منتشر خواهند شد. او افزود این جایزه تلاش می‌کند توجه پژوهشگران را به استاد خالقی و دوره تاریخی او جلب کند.

بهنام ترابی، دبیر هنری این جایزه، نیز اشاره کرد: امسال بخش پژوهش به این دوره اضافه شده و امیدواریم پژوهش‌های ارزشمندی در این حوزه دریافت شود. او افزود که فرهنگستان هنر و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از حامیان این جایزه هستند.

صداقت‌کیش درباره اضافه شدن بخش پژوهشی گفت: بعد از پایان دوره نخست جشنواره، تصمیم گرفتیم یک بخش پژوهشی اضافه کنیم و انجمن مفاخر به عنوان نهاد همکار مقالات را چاپ کند. این بخش به آثار پژوهشی درباره روح‌الله خالقی می‌پردازد و مقالات برگزیده در مقاله‌نامه جایزه چاپ می‌شوند.

او در پاسخ به این سوال که چرا به جای اجرای زنده آثار برگزیده این رویداد که ممکن است به دلیل اجرا با ارکستر جوانان کیفیت عالی‌ای نداشته باشد، این آثار را به صورت مولتی ترک ضبط نمی‌کنید، گفت: اصلاً هدف ما این است که با تلاش‌هایمان سنت ضبط مولتی ترک را به اجرای زنده با کیفیت تبدیل کنیم. ممکن است در ابتدا به سادگی این اتفاق نیفتد ولی به مرور زمان این کیفیت ارتقا پیدا خواهد کرد همانطور که در تمام دنیا مرسوم است.

صداقت کیش در پاسخ به این سوال که آیا لازم است در بخش آهنگسازی به سبک روح الله خالقی، دقیقاً همان ارکستراسیون او تقلید شود گفت: در اینجا امکان اینکه توضیح بدهیم دقیقاً  اساس چه شیوه نامه‌ای این بخش داوری می‌شود وجود ندارد، ولی ما الزامی نداریم که دقیقاً ارکستراسیون ایشان تقلید شود و تنها آهنگسازی به همان سبکی که در ژانر «ارکستر موسیقی ملی» مرسوم است برای قرار گرفتن در این دسته کافی است.

او درباره بخش رقابتی گفت: هدف این بود که این بخش گسترش یابد و با کمیته داوران بیشتری برگزار شود. همچنین، تعریف جامعی از کسانی که مجاز به شرکت هستند ارائه دادیم. آثار باید بین پنج تا ۱۰ دقیقه باشند و معیارهای دقیقی برای بررسی آنها داریم.

صداقت‌کیش درباره خروجی این رویداد گفت: دو اتفاق در جایزه‌های آهنگسازی جهان مرسوم است؛ یکی جایزه و دیگری چاپ و اجرای آثار برگزیدگان. آثار آهنگسازان جوان ما کمتر چاپ شده و اگر کسی بخواهد آثار آنها را اجرا کند باید از دل خاک پارتیتور اثر آنها را بیرون بیاورد. چاپ آثار هنرمندان در کتابخانه ملی ثبت می‌شود و این به جلوگیری از سرقت هنری کمک می‌کند.

در بخشی از این نشست اسامی داوران بخش پژوهش اعلام شد.

ترابی بیان کرد: احمد صدری، سیدحسین میثمی، بابک خضرایی، فواد توحیدی، شهاب جعفری، پیروز ارجمند، آروین صداقت کیش، میرعلیرضا میرعلی‌نقی، پویا سرایی، سجاد پورقناد و محمدعلی مرآتی داوران بخش پژوهشی هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۴ شهریور آثار خود را به جشنواره ارسال کننند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است