گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

معرفی کتاب «گنجینۀ تکنیک گیتار کلاسیک» (۲)

هوبرت کاپل در توضیح این کتاب می گوید: در سال‌های آغازین دهۀ ۱۹۸۰ میلادی من سخنرانی‌‌های زیادی در مورد تکنیک گیتار ‌کلاسیک می‌دادم. ایدۀ گرد‌آوری متد‌های گیتار‌نوازی در یک کتاب در همان سال‌ها کلید زده ‌شد. هرچند شاگردانم و کسانی که در دوره‌هایم شرکت می‌کردند از من خواسته‌ بودند تا در زمینۀ گیتار کلاسیک کتابی منتشر کنم، گردآوری مجموعه‌‌ای که اکنون در برابر شماست بیشتر از دو دهه طول‌‌ کشید ولی اکنون من از نتیجۀ کار بسیار راضی هستم.‌ تجربۀ چهل سال تدریس به رویکرد مفهومی من در این کتاب جنبه‌های بی‌شماری را افزوده ‌است.

البته اید‌ه‌‌های من در مورد تکنیک گیتار براساس دستاوردهای پیشگام استادان بزرگ گیتار بوده ‌است، بالاتر از همه جولیانی، سور، تارِگا و طبیعتاً پاخول (Pujol) کارلِوارو (Carlevaro)، لوبِت (Llobet) و همچنین سِگوویا (Segovia). بدون وجود این استادان این کتاب غیر ‌قابل تصور می‌‌شد. ولی سؤال اصلی همچنان پابرجاست: آیا واقعاً یک کتاب تکنیک اضافه برای یک گیتارنواز لازم است؟

من می‌گویم بله! تکنیک گیتار در سه ‌دهۀ اخیر به طرز گسترده‌ای پیشرفت کرده است که حالا لازم است این پیشرفت‌ها را به‌حساب بیاوریم. اجرای گیتار تا به حال در این سطح تکنیکی که امروز است نبوده و چشم‌اندازی وجود ندارد که به ما بگوید اینجا آخر مسیر توسعۀ این تکنیک‌ها خواهد ‌بود.

در سال‌های اولیه‌ای که من گیتار را شروع ‌کردم از تنوع و تعداد تمرینات تکنیکی که در آن‌زمان برای گیتار وجود‌داشت تحت‌تأثیر قرار‌ گرفتم. بعدها فهمیدم که تمرین مفید و کارآمد تمامی این تکنیک‌ها کاری دشوار است. بنابراین، این ایده که این تمرین‌ها را به روشی مرتب‌شده و سازمان‌یافته در جایی گرد‌ هم آورم در همان سال‌های اولیه در ذهن من ایجاد شد.

در این کتاب قصد من این بوده که در‌حالی‌که مفاد تکنیکی را سازمان‌بندی می‌کنم، به روشی تعیین‌شده برای مقاصد آموزشی و تمرینی نمایش‌می‌دهم و همچنین تمرینات جدیدی که به آن می‌افزایم هر‌کدام به یک جنبه از بحث تکنیکی یا موسیقایی اشاره داشته باشد. علاوه بر اینها، به قسمت‌های تمرین، توضیحی جامع و کاربردی به‌همراه جزئیات دقیق از حرکاتی که با هر دو دست انجام می‌شود اضافه ‌کرده‌ام. چگونگی تولید صدا را نیز آموزش داده‌‌ام. در این کتاب مطالبی مانندِ «مقدمۀ کوتاهی بر تمرین روشمند»، یک فصل دربارۀ تکنیک انگشت‌گذاری با مثال‌های شرح‌دهنده و همچنین موضوعات مهمی نظیر «کوک‌کردن گیتار»، «نواختن از حفظ_ تمرینات حافظه و ذهن» و «ترس از صحنه و ترس از اجرا» را گرد‌آوری کرده‌ام. نمونه‌هایی که در بخش آخر کتاب با عنوان «راهنمای تمرین تکنیکی» است هنرجو را به سمت انجام تمرینی تکنیکی سوق ‌می‌دهد. این عنوان‌ها در هنگام تمرین و مواجهه با بخش‌های این کتاب بسیار مفیدند و با جزئیات کامل در بخش «پیشنهادهایی برای استفاده از این کتاب تکنیک» شرح داده ‌خواهند ‌شد.

تمامی تمریناتی که در بخش‌های مختلف هستند به‌ترتیب از آسان به سخت مرتب ‌شده‌اند و به همین دلیل این کتاب برای کسانی که هنوز در تکنیک‌های گیتار حرفه‌ای نیستند بسیار مناسب است. برای مثال، یک معلم گیتار می‌تواند این کتاب تکنیک گیتار را تقریباً برای هر سطح هنر‌جویی، چه به‌عنوان کتاب مکمل و چه مجزا، استفاده کند. گیتارنوازان فلامنکو به‌اندازۀ گیتارنوازان راک می‌توانند مطالب موردِنیازشان را در این کتاب بیابند؛ مثلاً در بخش «هماهنگ‌‌سازی دستان راست و چپ» می‌توانید به‌جای انگشتان از پیک استفاده کنید. تمرینات خط ‌اتصال برای دست چپ برای گیتارنوازان تمام سبک‌ها به کار می‌آید.

کتابی در این اندازه بدون کمک دیگران کامل نمی‌شود. در اینجا من می‌خواهم از تمامی شاگردانم و همچنین همکار‌ان و دوستانم، هانس وِرنِر هوپِرتْز، کسی که با پیشنهادهای ارزشمندش مرا حمایت کرد. با معرفی تمامی حرفه‌ای‌هایی که وجود این کتاب را ممکن کردند، می‌خواهم از جورج فالْک، کسی که چنین نت‌نگاری زیبا و جذابی را برای من فراهم کرد؛ از توماس کِیسِر، جولیا گرِی، گونتِر اِشیلینگْز و جورج اِشمیتز برای حمایت دائم او از این پروژۀ جامع و تینا وان‌دِن‌بِرگ برای بازنگری متن نوشته‌شده تشکر کنم. تشکر ویژه‌‌ای هم از ناشرم، دِتلِف کِسلِر، برای صبرش در این سال‌های طولانی و ویراستارم، کارین اشتورمَن دارم. بدون این افراد و ذهن‌های خستگی‌ناپذیر و منتقد ایشان کتاب به شکل کنونی نمی‌رسید. هیچ کتابی نمی‌تواند جای یک معلم را بگیرد ولی در یادگرفتن و یاددادن می‌تواند کمک بزرگی باشد و به‌عنوان یک انگیزه و محرک برای هنرجو عمل کند.

***

علاقمندان برای دریافت این کتاب می توانند به مراکز پخش و فروش: موسیقی عارف (۳۳۹۷۶۴۳۱)، انتشارات سرود (۸۸۳۱۸۵۹۲)، انتشارات پارت (۶۶۴۰۵۶۲۷)، موسیقی عرفان (۷۷۶۳۸۹۲۲) مراجعه کرده و همچنین امکان ارسال تک‌نسخه کتاب در تهران و شهرستان‌ها از طریق تماس با مراکز فوق و ارسال با پیک، پست و تیپاکس فراهم است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است