گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اثر مژگان چاهیان برای دومین بار برگزیده بخش آهنگسازی فستیوال بین المللی هنر ایتالیا شد

مژگان چاهیان برای دومین بار برگزیده آهنگسازی بخش موسیقی معاصر فستیوال بین المللی هنر ایتالیا ۲۰۲۱ شد. اثر مژگان چاهیان در چهل و ششمین فستیوال بین‌المللی هنر ایتالیا ۲۰۲۱ انتخاب و برگزیده شده است و به زودی اثر او در این فستیوال اجرا خواهد شد. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۹ نیز اثر او در بخش موسیقی معاصر برگزیده و اجرا شد و امسال برای دومین بار است که از این آهنگساز جوان ایرانی در فستیوال دعوت می‌شود تا اثر منتخب او اجرا شود.‌‌

تمرکز فستیوال ۲۰۲۱ بر روی موسیقی معاصر است و اثر مژگان چاهیان نیز جزء آثار منتخب آهنگسازان در بخش موسیقی معاصر این فستیوال اجرا خواهد شد.

آهنگسازانی که آثارشان توسط “Degli Intrigati ensemble”  اجرا می­شوند عبارتند از: کاپوگروسو (Capogrosso)، تاکانی (Taccani)، سلسی (Scelsi)، بوکادورو (Boccadoro) و مژگان چاهیان.

در فستیوال امسال که در دو شهر ایتالیا برگزار می‌شود آثار سمفونیک، اپرا و مجلسی آهنگسازان بزرگ از دوره‌های مختلف همچون باخ، ویوالدی، بتهوون، شومان، برامس، دبوسی، استراوینسکی، راخمانینف، پراکُفیف، بارتوک، هیندمیت و تعداد دیگری از آهنگسازان قرن بیستم و همچنین آثار موسیقی الکتروآکوستیک و معاصر آهنگسازان برگزیده جهان اجرا می‌شود.‌

تعامل بین هنرمندان بین‌المللی و استعدادهای برتر حوزه آهنگسازی از جمله اهداف این فستیوال است.

این فستیوال یکی از مهم‌ترین رویدادهای موسیقی و تئاتر اروپا است که ۴۶ سال پیش توسط هانس ورنر هنزه (Hans Werner Henze)* پایه گذاری شده است.

مژگان چاهیان که به تازگی کتاب او در حوزه دو مقام آوازی موسیقی شمال خراسان تحت عنوان «بررسی و تحلیل تکنیک­ های آوازی مقام های لو و هَرایی» منتشر شده است و تا پیش از این موفقیت‌هایی همچون کسب رتبه اول در مسابقه بین المللی آهنگسازی ۲Agosto بولونیا ایتالیا، کسب رتبه اول در مسابقه ملی دفاع سه دقیقه ای پایان نامه، برگزیده‌ شدن برای آهنگسازی در فستیوال‌هایی همچون چهل و چهارمین فستیوال بین المللی هنر ایتالیا، فستیوال موسیقی اَسیمس فرانسه و پروژه‌های مختلف آهنگسازی، منتخب شدن برای نگارش مقاله در چند جشنواره، انجام فعالیت‌های پژوهشی در حوزه موسیقی نواحی ایران و اجرای دیگر آثارش را در کارنامه هنری خود داشته است، این بار نیز برای دومین بار به عنوان آهنگساز برای اجرای اثرش به فستیوال بین المللی هنر ایتالیا دعوت شده است.

*هانس ورنر هنزه (۱ ژوئیه ۱۹۲۶ – ۲۷ اکتبر ۲۰۱۲) آهنگساز آلمانی بود. آثار بزرگ او از لحاظ سبک بسیار متنوع و شامل سبک های متنوعی مثل سریالیسم، آتونالیسم، مکتب استراوینسکی، موسیقی ایتالیایی، موسیقی عربی و جز و همچنین مکاتب سنتی آهنگسازان آلمانی است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است