گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk
هرمز فرهت (1400-1307)

هرمز فرهت، آهنگساز، موسیقی شناس و مدیر سابق دانشکده موسیقی دانشگاه دوبلین و رئیس سابق دپارتمان موسیقی دانشگاه تهران در سن ۹۳ سالگی به دلیل ابتلا به بیماری ذات‌ریه در جمهوری ایرلند درگذشت.

هرمز فرهت در سال ۱۳۰۷ در تهران متولد شد. وی موسیقی را با ویلن در تهران نزد واهه جینگوزیان (Vahe Djingouzian) که از ارامنه قفقاز و مقیم ایران بود، آغاز کرد و بعدها در آمریکا از دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA) در رشته موسیقی لیسانس خود را در سال ۱۹۵۳ گرفت؛ سپس در رشته آهنگسازی کالج میلز (Mills College) نزد داریوس میو (Darius Milhaud) آهنگسازی خواند و در سال ۱۹۵۵ فوق لیسانس آهنگسازی را دریافت کرد. غیر از میو او از آموزش های لوکاس فوس (Lukas Foss) و روی هریس (Roy Harris) نیز بهره گرفت. او یک سال بعد از از دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA) دکترای اتنو موزیکولوژی را شناسی دریافت کرد.

فرهت در طول سالهای زندگی خود در کالیفرنیا ابتدا به عنوان استادیار موسیقی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، لانگ بیچ (۱۹۶۱-۶۴) و سپس به عنوان استادیار موسیقی در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (۶۹- ۱۹۶۴) کار کرد.

پایان نامه دکتری او ویژه بررسی مفهوم دستگاه در موسیقی ایران بود. وی در سال ۱۳۳۶ در طول پژوهش‌های خود برای دریافت دکترای موسیقی‌شناسی، با استفاده از بورس بنیاد فورد به ایران آمد و نزد حسین صبا سنتور نوازی و نصرالله زرین‌پنجه سه‌تار نوازی را کار کرده و با موسیقی کلاسیک ایرانی آشنا شد. پس از بازگشت به ایران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ (۱۹۷۰–۷۸) رئیس دپارتمان موسیقی دانشگاه تهران شد.

همچنین او رئیس شورای موسیقی در رادیو تلویزیون ملی ایران (۱۹۶۹–۷۸) و مدیر موسیقی جشن هنر شیراز بود. وی معاون دانشگاه در دانشگاه فارابی تهران (۷۷- ۱۹۷۵) بود. در سال های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳، وی به عنوان استاد مهمان موسیقی به دانشگاه هاروارد دعوت شد. او در تابستان ١٣۵٨ از ایران خارج شد.

فرهت در سال ۱۹۷۹ به عنوان پژوهشگر ارشد در دانشگاه کوئین بلفاست به ایرلند شمالی رفت و سپس به عنوان استاد و رئیس دانشکده موسیقی در کالج ترینیتی دوبلین (۱۹۸۱–۹۵) به جمهوری ایرلند رفت.

هرمز فرهت تدریس موسیقی در دانشگاه هایی مانند دانشگاه یو.سی.ال.ای کالیفرنیا، دانشگاه لانگ بیچ در کالیفرنیا، دانشگاه بلفاس، دانشگاه هاروارد و دانشگاه دابلین، دانشگاه میشیگان، دانشگاه ایلینوی، دانشگاه ایندیانارا در کارنامه خود داشت.

همسر او ماریا باقرامیان (Maria Baghramian) از ارامنه تهران و استاد فلسفه دانشگاه کالج دوبلین است. فرهت دو فرزند داشته که اولی در سنین جوانی بدرود حیات گفته و دیگری به نام رابرت فرهت روبرت دارد که او مدیر برنامه جشنواره جز لندن (London Jazz Festival) است.

به غیر از کتاب «موسیقی سنتی ایران» نوشته هرمز فرهت که با ترجمه مهدی پورمحمد در ایران منتشر شده است، یک سی دی از او که شامل سه کوارتت او می شود، شش سال پیش از سوی موسسه راوی در ایران به انتشار رسید.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است