گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رابطه عشق و تنفر موسیقی و فناوری (۳)

دنیایی که در آن یک نفر با انواع و اقسام وسائل و میوه ها، همزمان با موضوع هر نمایش رادیویی، با کوبیدن بر ظروف مسی صدای آشپرخانه، با فوت کردن در یک نی که در لیوانی آب فرو رفته صدای جوشیدن قهوه و با کوبیدن به کلم و هندوانه و گوجه فرنگی انواع و اقسام صدای ضربه و کتک کاری و جلوه های صوتی مرتبط با نمایش را تولید می کند. پدیده ای که با فناوری نمونه برداری دیجیتالی صوتی، در پخش زنده رادیویی به تاریخ پیوست اما همچنان در موراد خاصی برای تولید صرو صدای فیلم و بازی های رایانه ای استفاده می شود.

در این فیلم به طرز ظریفی به مسئله کاملا مدرن ثبت مقاله و اختراع و حق مولف اشاره ای ضمنی می شود. پدیده ای که امروز از داغ ترین مسائل حاشیه ای هنر و فناوری است و منتقدان کمی هم ندارد. جنایات سرزمین رادیو لحظه ای را در خود تسخیر کرده که فناوری پخش سراسری رادیو لبه فناوری روز بوده است.

لحظه ای که میلیون ها انسان را در کنار رادیوهای بزرگ آن زمان میخکوب می کرده و آن ها با شنیدن و با کمک قوه تخیل خود، فضای جادویی رادیو را می ساختند. فناوری رادیو اولین فناوری مهم و مردمی انتقال اطلاعات بدون سیم بوده است و پایه فناوری های جدیدتری است که امروزه بخشی جداناپذیری از زندگی ما است.

«ویدئو ستاره رادیو را کشت» (۶) نام آهنگی است از گروه باگِلز (۷) که در آخرین روزهای دهه ۷۰ میلادی ساخته شد. دهه ای با خلاقیت های شکوفا و نوآوری های پی در پی هم در هنر و هم در فناوری. موضوع این آهنگ از بین رفتن جایگاه رادیو دربرابر شبکه های تلویزونی مخصوص پخش موسیقی با ظهور پدیده نماهنگ است. روندی که از اوایل دهه ۸۰ میلادی تا کنون بر صنعت موسیقی سیطره داشته.

به طرز کنایه آمیزی، اولین نماهنگی که از شبکه ام تی وی پخش شد نماهنگ «ویدئو ستاره رادیو را کشت» بود. کنایه دیگر ۳۰ سال بعد و در سال ۲۰۱۰ در مورد این آهنگ اتفاق می افتد. این بار عنوان آهنگ به فراخور چالش فناورانه روز که اینترنت است به «اینترنت ستاره ویدو را کشت» (۸) تغییر یافته و توسط گروه لیموزینز بازخوانی می شود.

اما آخرین اثر هنری که در این نوشته به آن اشاره می کنم، اثری است از مردی ۹۶ ساله که تا پیش از این برای هیچ کس به عنوان هنرمند شناخته شده نبود.

پی‌نوشت   

۶- Video Kileed The Radio Star
۷- The Buggles
۸- Internet Killed The Video Star

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است