گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سخنرانی سجاد پورقناد در جشن بیست سالگی گفتگوی هارمونیک

دیشب در فرهنگسرای ارسباران جشن ۲۰ سالگی ژورنال گفتگوی هارمونیک با حضور گسترده علاقمندان این سایت برگزار شد. در روزهای آینده گزارش مفصلی از این شب را خواهیم خواند. امشب متن سخنرانی سجاد پورقناد سردبیر این مجله را با هم می‌خوانیم:

پیش از شروع صحبت‌هایم، می‌خواهم یاد و تشکری ویژه از بنیانگذار این سایت یعنی کامران وطن‌آبادی داشته باشم. ایشان با اینکه در مدیریت شرکت داتک منشأ خدمات بسیاری برای گسترش تبادل اطلاعات در ایران بودند‌ و مخصوصاً این شرکت اولین اینترنت وایرلس را در ایران عرضه کرد که باعث دسترسی به اطلاعات کاربران بدون اتصال به کابل تلفن بود، ولی من اعتقاد دارم در آینده همین ژورنال گفتگوی هارمونیک است که نام ایشان را تا ابد زنده نگه خواهد داشت؛ از همین جا برای ایشان آرزوی موفقیت و سلامت دارم:

۲۰ سال گذشت ۲۰ سال از اولین روزی که کامران وطن آبادی به من پیشنهاد داد که وبلاگش صد روزه‌اش را که به صورت تخصصی در حوزه موسیقی فعالیت می‌کرد، تبدیل به یک سایت با پوشش مطالب متنوع موسیقی کنیم.

به سرعت تیم بزرگی با حضور نویسندگان و مترجمان این حوزه با حمایت مالی شرکت اینترنتی داتک شروع به کار کرد.

هنوز هم همان هفت سال را که شرکت داتک با مدیریت کامران وطن آبادی و بابک ارشد، حمایت مالی این سایت را به عهده داشتند، از درخشان‌ترین دوران این ژورنال می‌دانم.

هرچند در آن زمان مطالب سایت عموماً برای مخاطب عام نوشته می‌شد ولی تنوع و گستردگی موضوعات بسیار زیاد بود.

برنامه‌ها و طرح‌های بسیار زیادی در آن دوران و زمانی که حمایت شرکت داتک قطع شد یعنی ۱۳ سال اخیر، ارائه شد و تعداد بسیار کمی از آنها به نتیجه رسید.

دلیل اصلی آن هم کمبود منابع مالی و نیروی انسانی علاقه‌مند به این حوزه بود. در این فاصله حتی فروم پرشور و پرمخاطب سایت هم – به دلیل نبود افراد ناظر به تعداد لازم – هم به تعطیلی کشیده شد.

اولین بحران هارمونی تاک در سال ۹۰ اتفاق افتاد که حمایت مالی شرکت داتک قطع شد ولی خوشبختانه تمام نویسندگان اصلی سایت قبول کردند به صورت افتخاری همکاری خود را با این مجموعه ادامه دهند.

هرچند از آن پس مطالبی که اختصاصاً برای هارمونی تاک نوشته می‌شد بسیار کمتر شد.

در این دوره کم‌کم مجله به سمت مطالب تخصصی‌تر پیشرفت چراکه مطالب مربوط به آموزش‌های ابتدایی موسیقی عموماً در همان دوره اول به انتشار رسیده بود و لازم بود که قدم‌های دیگری برداشته شود.

امروز در دانشگاه دانشجویانی وجود دارند که از زمانی که متولد شده‌اند ژورنالِ هارمونی تاک بوده و از وقتی موسیقی را شروع کرده‌اند این سایت را مطالعه کرده‌اند.

اکنون کمتر پایان نامه موسیقی را می‌شود پیدا کرد که هیچ ارجاعی به مطالب ژورنال گفتگوی هارمونیک نداشته باشد.

گفتگوی هارمونیک تا امروز بیش از ۷۰ هزار شماره نوشته به انتشار رسانده و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، در حالی که در این فاصله زمانی دو سایتی که سابقه بیشتری از او داشتند سال‌هاست که تعطیل شده‌اند.

و حتی امروز از انگشتان یک دست هم کمترند مجله‌های موسیقی که با انتشار مطالبی کم‌شمار در یک ماه به فعالیت می‌پردازند. از آن طرف مجلات کاغذی هم یک‌به‌یک به فعالیت خود پایان دادند و امروز هیچ مجله کاغذی در زمینه موسیقی وجود ندارد.

اینجاست که اهمیت گفتگوی هارمونیک و پایداری آن بیشتر مشخص می‌شود.

در سال نود شش و نود و هشت دو اتفاق تأسف‌بار برای گفتگوی هارمونیک رویداد و آن از دست دادن دو نویسنده برجسته و ذوالفنون به نام‌های محسن قانع بصیری و خسرو جعفرزاده بود.

این دو نویسنده یگانه، در حال پیش بردن تئوری‌های خود در مجموعه گفتگوی هارمونیک بودند و پیش‌بینی می‌شد به زودی هر کدام، ایده‌های خود را به سرانجام برساند.

هر سال در روز تولد گفتگوی هارمونیک طرح‌ها و ایده‌های متعددی مطرح می‌شود و انجام بسیاری از آنها بارها و بارها به تعویق می‌افتد.

تنها برنامه هارمونیتاک که از ابتدا تا امروز دچار این تاخیر نشده به روز رسانی آن در زبان‌های فارسی و انگلیسی‌اش و به روز رسانی دو صفحه اینستاگرام و تلگرام آن به صورت نامنظم ولی مداوم است.

واقعیت این است که تا زمانی که منبع مالی این سایت، درآمد شخصی گردانندگانش است و تعداد نیروی متخصص علاقمند به کار افتخاری در آن به همین میزان است، پیشرفت و گسترش پروژه‌های جدید به همین کندی پیش خواهد رفت.

پس در اینجا لازم است از نویسندگان گفتگوی هارمونیک تشکر کنم و خواهش میکنم عزیزانی که از گروه نویسندگان در سالن تشریف دارند بایستند که دوستان حاضر در جلسه با چهره‌شان آشنا بشوند.

طراح سایت کامران خواجویی و طراح بخش های نرم‌افزار آن مرتضی طامندی، مدیر فرهنگسرای ارسباران آقای شهرام کرمی و مدیر موسیقی فرهنگسرای ارسباران استاد شهرام صارمی گرامی که در تمام مراحل برگزاری این برنامه همراهمان بودند تشکر کنم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است