گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارشی از جشن بیست سالگی ژورنال «گفتگوی هارمونیک

جشن بیست سالگی ژورنال «گفتگوی هارمونیک» در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. استقبال علاقمندان از این برنامه به حدی بود که سالن به طور کامل پر شده بود.


در ابتدای برنامه پس از خوشامدگویی مجری برنامه (سوفیا منشی‌پور)، فوتوکلیپی از فعالیت بیست ساله این مجله پخش شد.

پس از آن ارکستر سازهای ملی جوانان ایران به رهبری آروین صداقت‌کیش که خود از نویسندگان مجله «گفتگوی هارمونیک» است به روی صحنه آمد و قطعاتی از ساخته‌های حسین دهلوی و پرویز مشکاتیان را به اجرا گذاشت.

در ادامه سجاد پورقناد (سردبیر ژورنال «گفتگوی هارمونیک») به روی صحنه دعوت شد و او گزارشی درباره بیست سال فعالیت مجله «گفتگوی هارمونیک» ارائه کرد.

پس از سخنرانی‌های پورقناد، از بابک خضرایی، برای سخنرانی دعوت به عمل آمد. وی درباره اهمیت تداوم فعالیت این مجله و اولین آشنایی‌اش با «گفتگوی هارمونیک» اشاره کرد و گفت: «گفتگوی هارمونیک» در طول زمان به سمت دانشمندانه‌تر شدن پیش رفته است.

خضرایی با اشاره به اینکه خودش سال‌ها در کار انتشار مقاله بوده است و می‌تواند مشکل بودن این کار را به خوبی درک کند، گفت: یادم می‌آید که بیست سال پیش، گفته می‌شد که به‌زودی مجله‌های کاغذی تعطیل خواهند شد و امروز همین اتفاق افتاده است.

خضرایی در پایان گفت آرزو می‌کنم جشن‌های سی سالگی و چهل سالگی و تداوم فعالیت این مجله را شاهد باشیم.

پس از سخنرانی بابک خضرایی از محمدرضا فیاض دعوت به سخنرانی شد. فیاض گفت: هر پدیده‌ای چه رسانه باشد و چه گروهی از انسان‌ها، همگی برآیند زمانه خودشان هستند. «گفتگوی هارمونیک» نیز ترکیبی از دو بخش «گفتگو» و «هارمونی» است. یعنی زمانه ای که گمان می‌شد «می‌شود گفتگویی موزون» داشت. همان چیزی که ترجمه‌اش در موسیقی به شکل موسیقی چندصدایی درمی‌آید و در رابطه انسان‌ها با هم تبدیل به گفتگو بین انسان‌ها به شکلی موزون و مهرورزانه می‌شود.

پس از سخنرانی فیاض، از گروهِ کُرِ اردیبهشت به رهبری حمید عسکری برای اجرای برنامه دعوت شد. برنامه‌ای که توسط این گروه اجرا شد، شامل قطعاتی از حمید عسکری و چند قطعه فولک بود که توسط روبیک گریگوریان هارمونیزه شده بود.

پس از این اجرا از علیرضا میرعلی‌نقی برای سخنرانی دعوت شد. میرعلی‌نقی با اشاره به تلاش‌های سجاد پورقناد سردبیر این سایت گفت:


از لحاظ تاریخی بسیار مهم است که ما در دوره‌ای هستیم که دیگر دایره‌المعارف‌ها به شکل قدیمی کاربردی ندارند و در واقع آنها تبدیل به دایره‌المعارف‌های غیر کاغذی و دیجیتال شده‌اند که مدام به روز می‌شوند؛ «گفتگوی هارمونیک» نیز به همین دلیل مهم با ارزش است، چراکه چنین خصوصیتی دارد.
میرعلینقی همچنان به جایگاه «گفتگوی هارمونیک» درباب تاریخ‌نگاری اشاره کرد و کیفیت آن را بسیار بالاتر از سایر سایت‌هایی که امروز وجود دارند دانست و گفت: بیشتر سایت‌هایی که امروز می‌بینیم گمراه کننده هستند تا با ارزش و معتبر.

میرعلینقی در ادامه گفت: من مربوط به نسلی قبل از اینترنت هستم و به سختی خودم را با نسل مخاطبان اینترنت هماهنگ کرده‌ام و اگر امروز در این سایت فعالیت دارم به خاطر اصرار سجاد پورقناد است.

پس از سخنرانی علیرضا میرعلی‌نقی، گروه هشتاد با اجرای آثاری از موسیقی پاپ به سبک دهه هشتاد میلادی به روی صحنه آمد که اجرای آنها پایان بخش این جشن بود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است