گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مائوریتسیو پولینی، پیانیست شهیر اصالت‌گرا و مدرنیست (۴)

پیانیست مائوریتزیو پولینی در سال 2010 در سالن کارنگی، جایی که یک برنامه تمام شوپن را اجرا کرد. او گفت که در نظر گرفتن به عنوان متخصص شوپن، «افتخاری بزرگ و شگفت انگیزترین اتفاقی است که می‌ تواند برای یک پیانیست بیفتد.»

پولینی که اعتقاد داشت موسیقی حق همه است، با رهبر ارکستر کلودیو ابادو رهبر ارکستر بزرگ، یک همکاری مادام العمر ترتیب داد و کنسرت های زیادی را برای اقشار مختلف مردم اجرا کرد.

او در سال ۲۰۱۱ به گاردین گفت: «هنر، اگر واقعاً متعالی باشد، جنبه‌ای مترقی دارد که مورد نیاز جامعه نیز هست، حتی اگر در شرایط عملی ظاهرا بی‌فایده به نظر برسد. هنر شبیه رویاهای یک جامعه است. رویا دیدن از این نظر بسیار مهم است که انسان نمی‌تواند بدون آن زندگی کند، به همین دلیل یک جامعه نمی‌تواند بدون هنر زندگی کند.»

پولینی با هنر مدرن همگام بود، تمام آثار شکسپیر را به طور مکرر به زبان انگلیسی و ایتالیایی خوانده بود و موسیقی‌هایی غیر از موسیقی پیانویی را مطالعه می‌کرد. اما او اجراهایش را با دقت انتخاب می‌‌کرد و فقط به کارهایی متعهد بود که می‌ دانست هرگز از آنها خسته نمی‌شود و تلاش می‌کرد به آنچه که او به عنوان تکامل موسیقی به آن معتقد بود، کمک کند.


اجرای کنسرتوهای پنج گانه بتهوون با ارکستر سمفونیک برلین به رهبری کلودیو آبادو

با این حال، پولینی یک مدرنیست متواضع بود. او که به ندرت بدون ژاکت، کراوات و سیگار دیده می‌ شد، از نوازندگان و موسیقیدان‌هایی با عقاید مخالف خود قدردانی می‌کرد، از آرمانتیسم آلفرد کورتو نوازنده پیانو گرفته تا عظمت شاهانه رهبر ارکستر کارل بوهم، که با او ضبط های بدیع از موتسارت، بتهوون و برامس انجام داده بود. به عنوان یک مدرنیست غیرمعمول، او حتی اعتراف کرد که گه‌گاهی به راخمانینوف نیز گوش کرده است!

audio fileبشنوید موومان اول از سونات پیانوی بتهوون شماره ۳۱ اپوس ۱۱۰ در لا ماژور با اجرای زیبای پولینی

بازماندگان پولینی عبارتند از همسرش، ماریا الیزابتتا، معروف به ماریلیسا، که در سال ۱۹۶۸ با او ازدواج کرد، و پسرشان، دانیله. همسر و پسر او نیز پیانو می‌ نوازند.

پولینی در مصاحبه ای با روزنامه تایمز در سال ۲۰۰۶ در مورد پیانیست ها گفت: «ما زیباترین رپرتواری را داریم که تا به حال برای یک ساز نوشته شده است. با سازی که امکان فوق العاده ای دارد. هیچ محدودیتی برای کارهایی که می‌‌توانید روی پیانو انجام دهید وجود ندارد.»

مائوریتسیو پولینی در دنیایی که موسیقی‌اش با سرعت به سمت مدزده‌گی و سطحی‌نگری به پیش می‌‌رود به جرات در زمره استثناها قرار می‌گیرد. دغدغه کم نظیرش در حفظ اصالت و محتوای قطعات موسیقی فاخر کلاسیک، برای دهه‌ها، دست اندرکاران این سبک مهم را متوجه این امر خطیر کرده و قطعا برای آیندگان نیز آموزنده خواهد بود.

مهدی شکرالهی مقدم

مهدی شکرالهی مقدم

۱ نظر

بیشتر بحث شده است