گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارش کامل هفتمین دوره سال‌نوای موسیقی ایران (۱)

پس از سه‌سال وقفه، هفتمین سال‌نوای موسیقی ایران با مدیریت هنری «علی جعفری‌پویان» و مدیریتِ اجرایی «محمد مهدی گورنگی»، هم‌زمان با روز جهانی موسیقی در خانه‌ی هنر خرد با پاس‌داشتِ مقام هنریِ نُه موسیقی‌دان ایرانی با حضور اساتید برجسته‌ی موسیقی و اهالی این هنر برگزار شد.

فرهاد فخرالدینی: برگزاری سال‌نوا، می‌تواند هنرمندان را با هم متحد کند
سال‌نوای هفتم، مزین به پیامی از «فرهاد فخرالدینی» بود. این استادِ برجسته‌ی موسیقی که به دلیلِ حضورش در خارج از کشور،‌ نتوانسته بود در این برنامه حضور یابد، درباره‌ی این رویداد نوشته بود: «همه می‌دانیم که موسیقی یکی از مهم‌ترین هنرهاست و از قدیم همواره به عنوان یک علم و هنرِ والا مورد توجّه اندیشمندان و فلاسفه‌ی دنیا بوده است. شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا، موسیقی را یکی از مهم‌ترین هنرها و جزو علوم ریاضی می‌داند و در این مورد می‌فرماید: «اینک علم، کو مرد؟!»

آهنگ‌ساز بزرگ موسیقی ایران در ادامه‌ی پیام خویش آورده‌اند: «متأسفانه شأن و مقام والای موسیقی در شرایط امروزی پنهان مانده است و بیشتر هنرمندان از وضع موجود دلگیر شده و از فعالیت‌های هنری کناره‌گیری کرده‌اند. بدیهی است برگزاری چنین همایش‌هایی موجب صمیمیت بیشتر بین هنرمندان شده و آن‌ها را بیشتر با همدیگر متحّد می‌کند. فراموش نکنیم که موسیقی هنری است که با همکاری، همفکری و شناخت اهالی موسیقی از هم‌دیگر به نتیجه‌ی مطلوب می‌رسد. اینک با گشایشِ هفتمین سال‌نوا باید این امید را داشته باشیم که هنرمندان با دلگرمی بیشتر به کار ارزشمند هنری خود بپردازند و بر صمیمیت خود با یکدیگر بیفزایند.»

حسین علیزاده: مدت‌ها بود چنین صحنه‌ی زیبایی ندیده بودم
در ادامه‌ی این مراسم حسین علیزاده (آهنگ‌ساز برجسته‌ی موسیقی ایران) به ایرادِ سخن پرداخت و پیش از هر چیز این نکته را متذکر شد که: «مدت‌ها بود چنین صحنه‌ی زیبایی با حضور هنرمندان بزرگ موسیقی ندیده بودم. «سال‌نوا» نشان داده که می‌توان حتی در این شرایط نیز مایوس نبود و فعالیت‌هایی انجام داد که تاریخ‌ساز باشد.»

استاد موسیقی ایران ادامه داد: «این خصوصیتِ نسل جوان است که با وجود تمام محدودیت‌ها، پر طراوت‌تر از همیشه فعالیت کرده‌اند و این ماجرا برای خود من همواره مایه‌ی شگفتی بوده است. با صراحت می‌گویم که جوان ایرانی با هیچ کس دیگری در دنیا قابل مقایسه نیست و کسی به پای او نمی‌رسد. علی جعفری‌پویان و مهدی گورنگی نیز جزو همین نسل هستند که می‌شود به آن افتخار کرد. من با شوق در جلساتِ این رویداد شرکت می‌‌کنم و همواره طراوت را در‌ آن حس می‌کنم.»

آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی پیش‌کسوتِ موسیقی ایران در ادامه گفت: «در این سال‌ها دیده‌ام که برخی هنرمندان به این موضوع اشاره می‌کنند که موسیقی مورد بی‌مهری قرار گرفته است؛ اما می‌خواهم بگویم ما اصلا نباید از کسی که شانیت و اهمیت موسیقی را درک نکرده، انتظاری داشته باشیم. ما تنها خودمان را داریم و این چیزِ اندکی نیست. کافی است به این مسئله توجه کنیم که در این شرایط سخت،‌ موسیقی‌دانِ‌ ایرانی توانسته است سر خود را در جهان بالا بگیرد و بسیاری از آثارش در سطح جهانی مطرح شود. ما در شرایطی این اتفاق را رقم می‌زنیم که بسیاری از موسیقی‌دانان دیگر کشورها، حتی نمی‌توانند تصور کنند که شرایط فعالیتِ ما به چه شکل است.»

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است