گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نکوداشت هفتاد سال فعالیت انجمن فیلارمونیک ایران در هفتمین سال‌نوای موسیقی ایران

در هفتمین جشن سال‌نوا، نشان سال‌نوا به انجمن فیلارمونیک ایران، به پاس هفت دهه فعالیت‌ اثرگذار فرهنگی و موسیقایی اهدا شد. شهرداد میرزایی مدیرعامل انجمن فیلارمونیک ایران با دریافت جایزه از سوی انجمن درباره‌ی اعتلای درک و دریافت نسلی دیگر سخن گفت.

او گفت: «پس از هفت دهه، انجمن فیلارمونیک ایران مانده است تا به جای آنکه نخستین، بزرگترین، و یا مهمترین باشد، نمایانگر ارزش استمرار و زنده نگاه‌داشتن انگیزه‌های فرهنگی و اجتماعی نسل‌های پیش و پس از انقلاب باشد، با انگیزه ساختن نهادهایی برای توسعه فرهنگی با عمری ورای تلاش‌های شخصی. و از نگاهی دقیق‌تر، انقلابیون واقعی همین ادامه دهندگان جریان فرهنگ با تداوم عمر نهادها، ورای جریان‌های‌ رسمی کشور هستند، و انقلاب بعدی شاید برکشیدن درک و دریافت انسان ایرانی باشد، نسبت به جهان و جایگاه خود در نقشه‌ی آن.»

وی افزود: «انجمن فیلارمونیک ایران یک سازمان مردم نهاد با موضوع هنر است، ولی بیش و پیش از آن یک نهاد فرهنگی است.

چون به مشارکت مردم می‌اندیشد و جایگردانی تولید فرهنگی و بر پایه این باور که در هیچ کجای جهان تولید بر عهده‌ی دولت‌ها نیست. دولت‌ها در بهترین شرایط رویایی، تنها ممکن است آسان کننده مسیر تولید فرهنگی باشند، وگرنه که نتیجه همین روزهای سخت ماست که می‌بینید. اگر این باور باشد، درخواهیم یافت که کار ما در ترویج موسیقی و یا دیگر هنرها آموختن یک فن نیست، بلکه نزدیک شدن به درک و دریافت والا و به دنبال آن اخلاق است. دور نبینید، گسترش این درک و فهم کشور را به اقتصاد و توسعه هم خواهد برد.»

میرزایی سخنان خود را با یک پرسش به پایان برد: «برای این روزهای دشوار ایران، فکر کنیم که برای فردا، به کدام نسل نظر داریم؟ به کدام درک و دریافت از فرهنگ؟ آن که «یک قطعه کوچک موسیقی شبانه» یا «زرد ملیجه» یا «تابلوهای یک نمایشگاه» را فهم می‌کند و به واقع از آن لذت می‌برد، ممکن است رشوه بگیرد؟»

هفتمین جشن سال‌نوا، همزمان با روز جهانی موسیقی، با اهدای تندیس‌ها و نشان‌های متعدد به بزرگان موسیقی در سی و یکم خرداد ۱۴۰۳ در خانه هنر خرد برگزار شد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است