گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آلبوم موسیقی «این آسمان پهناور» منتشر شد

آلبوم موسیقی « این آسمان پهناور» شامل ۱۸ قطعه برای دو فلوت توسط مهرداد غلامی موسیقیدان و نوازنده فلوت منتشر شد. این آلبوم دارای ۱۸ قطعه است که توسط مهرداد غلامی و شانا تامپسون برای دو فلوت نواخته شده است. ۱۴ قطعه آغازین این آلبوم تنظیم جدیدی از مجموعه ترانه‌های عامیانه ایرانی است که پیشتر توسط ایرج صهبایی برای پیانو تنظیم و توسط پیمان یزدانیان نواخته شده بود و در مجموعه «این آسمان پهناور» مهرداد غلامی آن‌ها را برای دو فلوت رو نویسی کرد و پیش روی مخاطب قرار داد.

«از دور» عنوان قطعه‌ای است که توسط نسترن یزدانی نوشته شده و در این مجموعه شنیده می‌شود و در نهایت ۳ قطعه از ساخته‌های های صنم قره‌چی داغی آخرین بخش از آلبوم موسیقی «این آسمان پهناور» را تشکیل می‌دهد.

مهرداد غلامی در توضیح ۱۴ قطعه ابتدایی آلبوم «این آسمان پهناور» می گوید:

«بین موزیسین‌ها گفته‌ای هست که «نواختن موتسارت دشوار است» شاید دلیل این گفته سهل و ممتنع بودن و مشهوریت قطعات موتسارت باشد. با خودم فکر می‌کردم قطعاتی که سازنده‌ یک هویت ملی هستند و نسل اندر نسل خوانده شده‌اند چطور؟

حتی سخن از «تفسیر شخصی» در اجرای قطعات محلی نیز مثل یک چالش سخت به نظر می‌رسد. اگرچه همیشه ضبط آلبومی با این قطعات برای نوازندگان و آهنگسازان یکی از هفت‌خوان عبور از هویتی ملی به هویتی جهانی است.

اولین‌بار که اجرای پیمان یزدانیان از مجموعه قطعات محلی ساخته‌ ایرج صهبایی را شنیدم، بی‌درنگ با خودم فکر کردم که چقدر دوست دارم دیسونانس‌های زیرکانه‌ صهبایی را بیشتر و با تاثیر عمیق‌تری بشنوم. علاوه بر این دیسونانس‌ها میزان‌بندی روشمندانه‌ این نغمات و هارمونی زیبای صهبایی من را بیشتر ترغیب به نوشتن دوباره این قطعات برای دو فلوت کرد. این دوئت‌ها کم‌کم پیش رفت و نهایتا هرکدام تمرینی شد برای یکی از تکنیک‌های مدرن نوازندگی فلوت».

قطعه «از دورها» که توسط نسترن رضایی نوشته شده حول محور یک تم گسترش می‌یابد. بازگشت این تم گاهی به شکل نت‌های کشیده است، گاهی به شکل رِنگی ایرانی و در آخر به شکل ترکیبی از همه‌ این گسترش‌ها. «از دورها» سال ۱۳۹۷ در تهران نوشته شده است.

همان طور که گفته شد سه قطعه پایانی آلبوم «این آسمان پهناور» توسط صنم قره‌چه داغی برای دو فلوت نوشته شده است. مهرداد غلامی نت این دو‌ئت‌ها را حدودا ۱۷ سال پیش از صنم قره‌چه داغی گرفته و بالاخره بعد از سال‌ها موقعیتی پیش آمد که این سه قطعه کوتاه را منتشر کند.

مهرداد غلامی تحصیلات خود را در دانشگاه تهران زیر نظر آذین موحد به پایان رساند و پس از دریافت بورسیه کامل، در ایالت تگزاس کارشناسی ارشد و دکترای نوازندگی و تاریخ موسیقی خود را دریافت کرد. در دوران اقامت در ایران، با ارکستر سمفونیک تهران، گروه موسیقی تهران و دیگر گروه‌های ایرانی همکاری کرد و جوایز متعددی از جشنواره‌های مختلف نوازندگی از جمله جشنواره فجر به دست آورد.

مهرداد غلامی سال ۱۳۸۲ به گروه موسیقی تهران به رهبری علیرضا مشایخی پیوست. وی معتقد است این همکاری و حضورش در گروه موسیقی تهران، شخصیت موسیقایی وی را برای همیشه تحت تاثیر قرار داد.

او به عنوان نوازنده ارکستر، با ارکسترهای مختلفی از جمله ارکستر کالیدوسکوپ، ارکستر سمفونیک فورت‌ورث و ارکستر فیلارمونیک مک‌کینی و دیگر ارکسترهای امریکایی فعالیت داشته است. در سال ۲۰۱۷ موفق به دریافت بورسیه‌ فورد-شومان از فستیوال اسپن شد و به مدت سه سال به عنوان فلوتیست معاصر با این فستیوال همکاری کرد.

مهرداد غلامی در مقام معلمی نیز در ده سال اخیر به تدریس در ایالت‌های مختلف امریکا مشغول بوده است و در حال حاضر استاد دانشگاه ایالتی واشنگتن در شهر بلینگهام این ایالت است.

 

 

محمدرضا مقدم

محمدرضا مقدم

۱ نظر

بیشتر بحث شده است