گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

چگونه باخ مهارت دست راست را افزایش می‌دهد؟ (۱)

ربکا نوئز سوارز (عکاس ناجا پولاک)

مقدمه:
اجرای سونات‌ها و پارتیتا‌های باخ برای هر ویولنیستی هم از لحاظ تکنیک و هم از لحاظ بیان موسیقی حائز اهمیت است. کسب مهارت و افزایش سطح نوازندگی با اجرای این قطعات به اوج خود می‌رسند. طی مقاله اخیر خلاصه‌ای از تأثیر موسیقی باخ بر نوازندگان ویولن بررسی می‌شود. (زهرا نصیری)

چگونه باخ مهارت دست راست را افزایش می‌دهد؟
ربکا نوئز سوارز در مورد سهمی که سونا‌ت‌ها و پارتیتا‌های ویولن باخ می‌تواند در به دست آوردن مهارت و تقویت دست راست داشته باشند صحبت می‌کند. سونات‌ها و پارتیتا‌های ویولن سولوی یوهان سباستین باخ موضوع مطالعه، تحقیق و نگارش نوازندگان و کارشناسان طی نسل‌های متمادی بوده است، این موومان‌ها یک عنصر اصلی غیرقابل انکار برای ویولنیست‌های کلاسیک است و برای تقویت و پیشرفت موسیقی و تکنیک نوازندگی آنها در هر سنی و هر مرحله‌ای تنظیم شده است.

در حالی که در مقاله قبل به برخی از مواردی که باعث رشد یادگیری نوازندگان جوان می‌شود اشاره کردم، در این مقاله به روشهای خاصی که ممکن است به کسب و بهبود مهارت و قدرت در دست راست کمک کند تمرکز خواهم کرد.

نواختن ویولون طیف وسیعی از تکنیک‌های آرشه‌کشی را امکان‌پذیر می‌سازد که همه آنها در سونات‌ها و پارتیتا‌های باخ وجود ندارد ولی این قطعات فرصت بزرگی را برای آموزش اساسی ترین آرشه-کشی‌ها ایجاد می‌کند.

۱- لگاتو
لگاتوی خوب قبل از هر چیز همیشه یک چالش بوده است مخصوصاً زمانی که درگیر تعویض سیم-های پیچیده و فراوان می‌شود. تسلط بر یک لگاتوی نرم به نوازنده‌ای نیاز دارد که ترکیب دقیقی از حرکات مچ و انگشتان را برای دستیابی به مجموعه تمیز از تعویض سیم‌ها در پاساژهای لگاتو ارائه دهد و آرشه باید به دقت تقسیم شود تا این انتقال‌ها با سرعت، فشار، مکان مناسب انجام شود بدون اینکه آکسانی ناخواسته در ایجاد لگاتوی مطلوب حاصل شود.

۲- دتاشه
تمام موومان‌های سونات‌ها و پارتیتا‌ها دارای بافتی پلی فونیک هستند. حتی در مواردی که ممکن است از ظاهر متن مشخص نباشد، ما از آن به عنوان پلی‌فونیک نهفته یاد می‌کنیم که دلیل منحصربفرد بودن تکنیک دتاشه در آثار باخ است. نوازندگان ترجیح می‌دهند آرشه‌های کوتاه و سبک در وسط آرشه (عمدتاً در بخش‌هایی از شاکن) را با یک جداکردن سبک با نیمه بالا، یک سوم آرشه و تمام آرشه ترکیب کنند ولی همچنان دتاشه‌ها کامل و سنگین‌تر باقی بمانند.

این آرشه کشی ها به یک تمرین جامع تبدیل می‌شوند که کل ساختار اسکلتی عضلانی دست راست را هدف می‌گیرند زیرا در هر صورت نوازندگان باید قدرت و استقامت خود را افزایش دهند تا آرشه‌کشی‌های یکنواختی ایجاد کنند تا به بیان موسیقی موردنظر برسند.

زهرا نصیری

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است