گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

چگونه باخ مهارت دست راست را افزایش می‌دهد؟ (۲)

ربکا نوئز سوارز (عکاس ناجا پولاک)

دینامیک نقش اساسی در شفاف‌سازی پلی‌فونیک دارد بدین معنی که حجم، مسیر و بیان اصلی هر نت که بخشی از مضامین مختلف و خطوط ملودیک هستند باید در آرشه‌کشی‌های دتاشه گنجانده شود. چون تمام این مفاهیم باید با آرشه بیان شوند.

۳-آکوردها و دوبل نت‌ها
این موومان‌ها که ساختار پلی‌فونیکشان را با ترکیب خطوط ساده ملودیک همراه با دوبل نت‌ها و آکوردها می‌سازند و اکثراً در سونات‌ها و پارتیتا‌ها هستند به مدیریت فشار و سرعت آرشه با دقت بسیار نیاز دارند تا نه تنها صدای تمیز بدست آید بلکه برای تأکید بر لایه‌های پلی‌فونیک با ایجاد مجموعه‌ای از پیشرفت‌های دینامیکی و مسیرهای موسیقایی برای هر یک از خطوط ملودیک و هارمونیک همزمان عمل کنند.

در بیشتر موارد، آکوردها نیاز دارند که ارزش قسمت‌هایشان به نفع یک صدای واضح حفظ شود زیرا صدای اصلی به لحاظ موضوعی با این هدف که خط ملودیک و ریتم آن برای شنونده روشن شود برجسته می‌شود.

کنترل دقیق آرشه به نوازندگان این امکان را می‌دهد که هر بار صدای اصلی را کمی طولانی‌تر نگه دارد در حالیکه نت‌های کوتاه‌تر در صداهای فرعی باید به آرامی اما واضح وارد و خارج شوند. ترک قسمت-هایی که پایدار نیستند نباید خیلی ناگهانی باشد بلکه باید تا حد امکان ماهرانه و غیرقابل شنیدن از طریق حرکت سریع، انعطاف‌پذیر و با دقت کنترل شده انگشتان، مچ، ساعد و توزیع درست و اجتناب از آکسان‌ها و زبری نامناسب انجام شود.

اگرچه این تکنیک‌ها را می‌توان در تمام رپرتوارها مشاهده کرد اما سونات‌ها و پارتیتا‌ها مجموعه‌ای از چالش‌های متمرکز را ارائه می‌دهند که تحرک ، قدرت و کنترل مفصل را هدف قرار می‌دهند. بنابراین به زمینه‌ای نسبتاً منحصربفرد برای نوازندگان تبدیل می‌شوند تا بر اساس خواسته‌های بسیار خاص دست راست یک نوازنده عمل کنند.

ربکانوئز سوارز ویولنیست اسپانیایی است که در حین تحصیل در مدرسه راهنمایی و دبیرستان تحت راهنماییهای عمویش آموزش دید. هنگامی که هفده سال داشت به هلند نقل مکان کردتا تحصیلات خود را در دانشگاه کودارتس (Codarts) ادامه بدهد. بعد به کنسرواتوار ماستریخت رفت و در آنجا مدرک لیسانس خود را گرفت. در سال ۲۰۱۹به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشددر کالج سلطنتی موسیقی به لندن رفت. در سپتامبر ۲۰۲۰ نوئز سوارز مدرک دکتری خود را در لندن در مدرسه موسیقی و درام گیلدهال آغاز کرد. در سال ۲۰۱۷به عنوان هنرمند مهمان در جشن خیریه سالانه سینموی (Cinemoi) کن در هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن اجرا کرد. او در چندین کشور ازجمله آلمان، چین، جمهوری چک، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و هلند اجرا داشته است.

thestrad.com

زهرا نصیری

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است