گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کجا هستیم/ کدام سمت برویم (۲)

چرا بی‌اعتمادیم؟

در ادامه مطلب قبل مروری خواهیم داشت بر اهم دلایلی که در طول زمان سبب بی‌اعتمادی بخش بزرگی از جامعه موسیقی نسبت به حاکمیت، دولت و وزارت فرهنگ شده‌اند، سعی کرده‌ایم سرفصل این موارد را به اختصار بیان کنیم و طبیعتاً هرکدام از موارد می‌توانند مطلبی جداگانه به همراه فکت‌ها و نمونه‌های واقعی باشند. در سپهر شرایط عمومی کشور که بسامد عینی آن در  وضعیت نامناسب اقتصادی، تبعیض و محدودیت‌های اجتماعی، پایمال شدن حقوق شهروندی، فساد و رانت و نظایر آن نمودارند، این موارد تنها به جامعه هنر یا موسیقی محدود نمی‌شوند لیکن با شدت و شتاب بیشتری در حوزه هنر باعث انگیزه‌کشی و قهر و گریز در جامعه هنری و اندیشگی هنرمندان شده‌‌اند.

و اما سرفصل‌ها:
۱- طرد و انکار هنر و هنرمند در سایه نگره‌های صلب و گذشته‌گرایانه.
۲- به رسمیت شناخته نشدن موسیقی و وارد آوردن تردید و شبهه در آن از سوی حاکمیت.
٣- سوگیری شناختی مدیران کلان با برداشت‌های غیرهنریِ ایدئولوژیک، تفریحی، تبلیغی، سیاسی و اقتصادی از موسیقی.
۴- انتصاب مدیران عمدتاً سیاسی، ناکارآمد و ناآگاه از حوزه امور انتصابی که با بی‌علاقگی و بی‌انگیزگی مفرط، مقام خود را صرفا به عنوان سکوی پرش برای پست‌های بالاتر یا کسب منافع اقتصادی می‌بینند.
۵- وجود انحصار، فساد و رانت در حوزه موسیقی.
۶- تسلط نگاه‌های امنیتی و حذفی بر هنر.
٧- وضع قوانین غیر منطبق با روح هنر و موسیقی یا ضد منافع هنر و جامعه هنری کشور.
٨- دخالت نهادهای موازی، جریان‌ها خودسر و گروه‌های فشار و مانع‌تراشی‌های سلیقه‌ای و فراقانونی در برابر فعالیت‌های موسیقایی و تمکین مراجع قانونی در برابر این روندها.
٩- عدم به رسمیت شناختن حقوق مادی و معنوی هنرمندان از سوی نهادهای حاکمیت به‌ویژه صدا و سیما.
١٠- سترون و وابسته‌سازی و تحدید نهادهای صنفی و مدنی موسیقی توسط دولت.
١١- سلطه‌ بروکراسی، بی‌سامانی و فرتوتیِ نهادینه و سیستماتیک در ساختار وزارت فرهنگ، معاونت هنری و دفتر موسیقی.
١٢- عدم رویکرد حمایتی مشخص و ضابطه‌مند از سویه‌های هنری موسیقی و کانالیزه شدن حمایت‌های موجود به سمت جریانات و افرادی خاص بر اساس روابط و سازوکار خودی و غیرخودی.
١٣- ازبین رفتن امنیت شغلی و روانی و کاهش شدید امید به آینده.
مواردی که اجالتاً در این سلسله یادداشت‌ها سرفصل‌گونه صورتبندی شده و خواهند شد، می‌تواند گسترده‌تر و بیشتر باشند اما بدیهی است با فوریت باید مورد بازاندیشی و چاره‌اندیشی و بازنگری از سوی دولت چهاردهم قرار بگیرند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است