گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

بازگشت قمصری با «پیروز و پریزاد»

اپرای «پیروز و پریزاد» کاری از علی قمصری؛ پس از اجراهای موفق در خرداد سال جاری، بار دیگر از نیمه‌های شهریور، اجراهایش را از سر می‌گیرد. به گزارش روابط عمومی این اثر، «پیروز و پریزاد» نخستین اپرای کاملا منظوم ایرانی است که آهنگساز و شاعر در یک بازه زمانی و با همنشینی آن را خلق کرده‌اند؛ این اثر نه اقتباسی از ادبیات کهن است و نه ترجمانی از اُپرا‌های غربی.

«پیروز و پریزاد» از جمله‌ی آثاری است که با طراحی بزرگ روی صحنه می‌رود و اجرای موسیقی‌اش کاملا زنده و به دور از هر گونه صدای از قبل ضبط شده‌ای است.

در اپرای «پیروز و پریزاد» به جز علی قمصری هنرمند مشهور دیگری حضور ندارد، اما با این حال در اجراهای اولیه، مخاطبان بسیاری را به سالن کشاند و بالاترین امتیازها را از مخاطبان در برخی از سایت‌های نظرسنجی کسب کرد.

در شرحی کوتاه بر این رویداد هنری اینچنین آمده است: پیروز و پریزاد اثر علی قمصری بر داستانی تمام منظوم از احسان افشاری است. این اثر با محوریت موسیقی، بهره گرفتن از آداب نمایشی و حضور گروه حرکت و جلوه‌های بصری گسترده، به عنوان یکی از جدیدترین پروژه‌های علی قمصری روی صحنه می‌رود.
آهنگسازیِ «پیروز و پریزاد» را علی قمصری و نویسندگی و شاعری آن را احسان افشاری انجام داده است. احمد سلیمانی و محمدرضا کوهستانی مشاوران هنری این اثر هستند و طراحی حرکت را مهرداد آبجار برعهده دارد.

در این داستان پادشاه تصمیم دارد در یک فراخوان عمومی دخترش را به وصل شایسته‌ترین مرد سرزمین درآورد، اما خلاف الگوهای قابل انتظار، رقابت برای وصل با دختر پادشاه بین جنگجویان نیست؛ بین خنیاگران است.

رقابت هنری بین خنیاگران به شکلی پیش می‌رود که برای پادشاه قابل پیش‌بینی نیست.

عوامل این نمایش شامل «نویسنده و شاعر این نمایش: احسان افشاری، محمدرضا کوهستانی، طراح حرکت: مهرداد آبجار، خوانندگان: بهادر صحت، محمدرضا زاده، سهیل رجب، صبا پاشایی، ریحان احمدی، المیرا قنبری، بازیگر: مهسا باقری، نوازندگان: علی قمصری: تار، سه تار، علی قنبری: عود، آرین رضایی: دف، بندیر، حمیدرضا یوسفی: تمبک، پرکاشن، ساناز نوربخش: ویولون، عادله لطفی: ویولون، سینا صالحی: ویولون، هورام ترابی: ویولون، فرگل ساکت: آلتو، رضا ملکی: آلتو، شهرزاد مجد: ویولون سل، کی‌ناز کیاالوندی: دف، هنگ درام، مبینا علیمردانی: دف، ثمین شریعتی: دف، حدیث کرمی: دف» می‌شوند.

نخستین اجراهای اپرای «پیروز و پریزاد» در دور دومِ برنامه‌هایش، ۱۵ و ۱۶ شهریور در تالار وحدت به صحنه می‌رود. بلیت فروشی این رویداد هنری از امروز شنبه ۳ شهریور در سایت ایران کنسرت آغاز شده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است